Referecje – moda czy trwały trend.

13 marca 2014

Cztery na pięć firm wymaga od kandydatów referencji. Jeśli kandydat nie jest w stanie dostarczyć referencji na piśmie wymagane są referencje telefoniczne. Czy referencje to moda czy trend który na stałe zagości w rekrutacji?

 

Rekomendacja pisemna lub kontakt do byłego szefa ma na celu potwierdzić informacje zawarte w CV oraz przybliżyć wiedzę na temat kompetencji kandydata.  Zazwyczaj referencje pisemne zawierają informacje dotyczące stanowiska, czasu pracy i zakresu obowiązków. Nie wiele mówią o cechach pracownika, a nawet jeśli to rekruterzy im nie ufają. Zdobycie pełnej wiedzy o kandydacie umożliwiają referencje telefoniczne. Bezpośrednia rozmowa z byłym pracodawcą lub bezpośrednim przełożonym i kilka właściwie zdanych pytań pozwala rozwiać wątpliwości. Kandydat nie powinien być zdziwiony jeśli przyszły pracodawca poprosi o oba typy referencji.

 

Referencje są niezwykle cenne dla rekruterów. Kandydat oraz jego były pracodawca odczuwają lek przed nimi. Lęk kandydata wynika z faktu, że były pracodawca może udzielić informacji która mu zaszkodzi. W Polsce udzielanie referencji drogą telefoniczną nie jest powszechnie stosowaną praktyką. Osoby  o nie poproszone nie potrafią oddzielić informacji czysto zawodowych od swojego własnego stosunku emocjonalnego do byłego pracownika. Co ciekawe niektórzy pracodawcy boją się udzielać rekomendacji czy referencji. Udzielanie rzetelnych informacji na temat byłych pracowników jest trudne. Niektórzy nie są idealnymi pracownikami lecz byli przełożeni mają do nich sentyment – np. po ostatniej imprezie firmowej na majówka w górach którą spędzili wspólnie w hotelu lub wspólnej pracy podczas konferencje w górach. Uzyskanie i udzielenie referencji staje się coraz trudniejsze. Ale raczej nie unikniemy tego.

Brak komentarzy

Możliwość komentowania jest wyłączona.